27 februari 2024

Vacature: Investment Associate bij V-Ventures

Organisatie

Vereniging Veronica draagt bij aan de ontwikkeling van een vitaal en duurzaam medialandschap. Gebaseerd op onze historische basis als Noordzee-piraat zoeken we verbinding met ondernemers die de media willen versterken en vernieuwen. Veronica initieert, investeert en doneert in vernieuwende modellen, mensen en instrumentaria die bijdragen aan levenskrachtige media als waarborg voor een democratische samenleving.

V-Ventures is verantwoordelijk voor de investeringen van Vereniging Veronica en richt zich daarbij op het investeren in mensen en bedrijven die bijdragen aan het versterken van een gezond media ecosysteem in Europa. V-Ventures heeft haar kantoor in Amsterdam.

Functie

V-Ventures breidt haar team uit en zoekt een Investment Associate (“Associate”) die (deels) werkt vanuit haar kantoor in Amsterdam en rapporteert aan en nauw samenwerkt met de Executive Director. De focus ligt op het toevoegen van waarde aan de bestaande investeringen (portfoliobedrijven) door middel van marktonderzoek, strategische inzichten, financiële analyse, ervoor zorgen dat de portfoliobedrijven de nodige financiële en impactrapportage leveren, assisteren bij exits (verkoop van de investeringen) en het analyseren van nieuwe deals.

Profiel

We zijn op zoek naar een enthousiaste en charismatische Associate die affiniteit heeft met de media/journalistieke sector, geniet van alle aspecten van het werk in Impact Investing en die sociaal betrokken, ondernemingsgezind en een teamspeler is.

Specifieke verantwoordelijkheden

De verantwoordelijkheden van de Associate zijn nauw verbonden met de fasen van het l-investeringsproces en met name:

1. Deal Sourcing: Actief zoeken naar bedrijven binnen de missie van Vereniging Veronica die financiering nodig hebben.
  2. Identificatie en analyse van investeringen: Screenen en voorbereiden van een beknopte presentatie van nieuwe investeringsmogelijkheden.
  3. Due Diligence: Assistentie tijdens alle fasen van de due diligence, inclusief marktonderzoek, klant-, concurrentie- en productonderzoek. Beoordelen van de kracht van het managementteam. Grondige financiële due diligence uitvoeren. Kijken naar mogelijke exit strategieën.
  4. Hands-on portfoliomanagement: Assisteren bij portfoliomanagement, ervoor zorgen dat het bedrijf maandelijkse, kwartaal- en jaarlijkse financiële overzichten en impactrapportage aanlevert. Assisteren bij waarderingen, marktonderzoek en strategische inzichten voor groei en digitalisering. Assisteren bij M&A-activiteiten.

Opleiding en ervaring:

Een masterdiploma in finance, accountancy, economie of een professioneel equivalent, bijv. CFA. Tussen 3-5 jaar ervaring in venture capital of private equity, accountancy of investment banking (sterke financiële en boekhoudkundige vaardigheden zijn bijzonder belangrijk). Financiële opleiding en werkervaring (minimaal 3 jaar).

Flexibiliteit en het vermogen om zich aan te passen aan veranderende situaties.

Uitstekende schriftelijke en mondelinge communicatieve vaardigheden in het Nederlands en Engels. Een hands-on mentaliteit met het vermogen om initiatief te nemen en creatief te zijn onder druk. Teamspeler maar ook onafhankelijke werker, in staat om zowel zelfstandig beslissingen te nemen als gezamenlijke beslissingen te nemen. Goede kennis van Microsoft Excel, Word en PowerPoint. Affiniteit met de (journalistieke) mediasector.

Voordelen:

Werken voor een innovatieve organisatie die zich inspant om het journalistieke ecosysteem in Europa dat zwaar onder druk staat te versterken. Kennismaking met nieuwe toonaangevende technologieën via huidige en toekomstige portfoliobedrijven. Werken in een teamomgeving met ervaren professionals die sterk gemotiveerd zijn om maatschappelijke impact te creëren.

Arbeidsvoorwaarden

Dit is een bepaalde tijd contract (minimaal 32 uur, maximaal 40 uur), met de mogelijkheid om de helft van de tijd vanuit huis te werken en de helft van de tijd vanaf ons kantoor in Amsterdam. Jaarsalaris van € 60.000 tot € 75.000 op fulltime basis, gerelateerde componenten zullen worden besproken tijdens de sollicitatiegesprekken. Bonus en participaties zijn gezien de aard van de missie van Vereniging Veronica niet mogelijk.

Volgende stap:

Als je geïnteresseerd bent en denkt dat je gekwalificeerd bent voor deze rol, stuur dan je CV en motivatiebrief naar lot.carlier@veronica.nl. We zullen snel reageren op je sollicitatie.

De deadline om te solliciteren is op 31 maart 2024.